KALHAMMARVEIEN

- bindeledd mellom heimen i Kalhammarveien og utflyttede unger med venner og bekjente.

mandag, april 14, 2008

Bibim Bap

Min variant:
gulrøtter i strimler
hvit reddikrot i strimler
løk i smale båter
purre
champignon
soyaspirer
sesamfrø
sesamolje
biff stekt i strimler
hvitløk
salt pepper
chilisaus
speilegg
kokt ris

Det ble også godt.

Etter Elses koreanske kokebok:
2 kopper kokt ris
150 g oksekjøtt, stekt i strimler

Kjøttmarinade
1 ss soyasaus
1/2 ss hakket hvitløk
1 ss sesamfrø
1 ss sesamolje
sort pepper

Kokes i 3 min:
100 g soyaspiret uten "hale"
(jeg brukte med)
1 ss sesamfrø
1/4 ss salt?
1/2 ss sesamolje
1/2 ss hakket hvitløk

5 tørkede sopp (pyogo) bløtlegges 10 min
fjerne stilker, kutt i smale striper og kok i 5 min sammen med
1 ss salatolje (? brukte raps)
salt ?
Jeg brukte champignon, ferdig kuttet rett i panna

100 g bellflover root (toraji)
(har sjekket internett = roten av plante i campanulaslekten)
del opp roten, dryss på salt, vask godt.
La ligge i 10 min for å trekke ut den bitre smaken
tilsett 1 ss sesamolje
1/2 ss sesamfrø
1/4 ss hakket hvitløk
Surres i 5 min
Jeg hoppet over denne ingrediensen

100 g bracken (= spirene av einstape =
kreftfremkallende i følge Hageselskapet på internett)
Har likevel tenkt å prøve en gang i sommer
Bracken deles i 5 cm biter
Marineres i
1/2 ss soyasaus
1/2 ss sesamfrø
1/2 ss hakket hvitløk
surres 5 min

100 g agurk skives tynt
salt (litt) strøs på i 5 min
surres 5 min i panna

Alt untatt risen blandes
Serveres gjerne i brennhett steinkar

1 speilegg på toppen til hver porsjon